Karol Tajak: STATSCORE Futsal Ekstraklasa posiada niesamowicie ogromny potencjał

01.04.21Utworzono
/uploads/assets/3271/KAROL_TAJAK_ZDJECIE.JPG
W ostatnim czasie mieliśmy dla Was wiele pozytywnych informacji. Była to m.in. rozszerzona współpraca z telewizją CANAL+, ale też nowy partner medialny w postaci radia RMF FM. O tym czy to dopiero początek szerszej ekspansji Futsal Ekstraklasy w mediach porozmawialiśmy z jej nowo powołanym Dyrektorem ds. Marketingu i Sprzedaży, Panem Karolem Tajakiem.

W środę, 31 marca, Prezes Spółki Futsal Ekstraklasa, Pan Maciej Karczyński powołał Pana na stanowisko Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w STATSCORE Futsal Ekstraklasie. Na czym dokładnie polegać ma ta funkcja?


Z samym podmiotem oraz rozgrywkami STATSCORE Futsal Ekstraklasy związany jestem od połowy 2019 roku. W początkowej fazie współpracy odpowiadałem głównie za przygotowywanie kreacji graficznych na potrzeby bieżących działań oraz wsparcie merytoryczne z zakresu marketingu sportowego w ramach komunikacji zewnętrznej. Z biegiem czasu, choć trafniej byłoby zastosować tutaj określenie kolejnych spotkań, udało się zaprezentować wiele innych umiejętności opartych o zdobyte dotychczas doświadczenie, które znalazły pozytywny odbiór, zarówno w wewnętrznych strukturach spółki, jak również mam nadzieję, wśród odbiorców naszych rozgrywek.


Przechodząc jednak do pytania, to głównym założeniem powyższego stanowiska będzie kontynuacja działań związanych z przyjętą przez zarząd strategią marketingową. Począwszy od aktywnej sprzedaży produktu jakim jest Futsal Ekstraklasa oraz dalszej realizacji działań mających na celu sprofesjonalizowanie rozgrywek futsalowych pod kątem wizerunkowym, poprzez budowanie pozytywnego odbioru oraz rozpoznawalności marki, kończąc na zwiększaniu świadomości na temat samej dyscypliny wśród potencjalnych odbiorców. 


Jakie jest pańskie doświadczenie w tej dziedzinie?


Swoje doświadczenie w obszarze marketingu biznesowego zdobywałem praktycznie od początku swojej kariery zawodowej, zaczynając od szeregowych stanowisk w lokalnych przedsiębiorstwach, kończąc na stanowiskach specjalistycznych w międzynarodowych korporacjach. Równolegle z rozwojem zawodowym rozwijała się pasja związana ze sportem, która była dla mnie ważna już od najmłodszych lat i towarzyszy mi do dziś. 


Na połączenie tych dwóch obszarów, czyli doświadczenia i życiowej pasji, zdecydowałem się w 2016 roku rozpoczynając pracę nad własnym autorskim projektem, którego głównym założeniem jest kompleksowe wsparcie marketingowe dla podmiotów sportowych. Po roku intensywnych prac udało się zbudować usługę, z której w chwili obecnej korzysta kilkanaście podmiotów z branży sportowej - począwszy od stałej i codziennej współpracy, kończąc na modelu projektowym, w ramach której realizowane są produkcje wideo, wytwarzane elementy identyfikacji wizualnej oraz szeroko pojęte działania marketingowo-wizerunkowe. Samo portfolio klientów również obejmuje dość szerokie spektrum, począwszy od akademii piłkarskich, które kształcą młode pokolenia sportowców, poprzez organizatorów biznesowych rozgrywek piłkarskich, kończąc na właścicielach obiektów sportowych. Wszystkie nabyte przez lata kompetencje, zdobyte doświadczenie i przede wszystkim zamiłowanie do sportu chciałbym przenieść i zastosować w działaniach dla Futsal Ekstraklasy, tak aby efekt końcowy nie był wyłącznie efektowny, ale również efektywny.  

 

Co Pana zatem przekonało do współpracy z Futsal Ekstraklasą? 


Myślę, że głównym czynnikiem, jaki zadecydował o rozpoczęciu współpracy z Futsal Ekstraklasą była możliwość bycia częścią ogólnopolskiego podmiotu z obszaru sportowego, który w ramach swojej struktury zrzesza szesnaście najlepszych klubów z naszego kraju oraz kilkadziesiąt tysięcy aktywnych fanów. To naprawdę potężny obszar produktowy, duże pole do działań na wielu płaszczyznach marketingowych oraz możliwość tworzenia i kreowania ciekawego kontentu, którego odbiorcami jesteśmy my wszyscy – kibice, zawodnicy, sztab szkoleniowy, ale również decydenci klubów, czy nasi partnerzy biznesowi. Jednym słowem, rozgrywki STATSCORE Futsal Ekstraklasy posiadają niesamowicie ogromny potencjał, który mam nadzieję, wspólnymi siłami całego zespołu wykonawczego uda się odpowiednio wypozycjonować. 


Gdzie widzi Pan szczególne rezerwy, co jeszcze można wykorzystać do promocji rozgrywek?


Tak szczerze, to jest jeszcze sporo obszarów czy płaszczyzn, w których chcielibyśmy się rozwijać, doskonalić z punktu widzenia wizerunkowego, a zarazem oferować w nich dedykowany i przede wszystkim interesujący dla szerokiej grupy odbiorców kontent. Bardzo duży potencjał posiadają media społecznościowe, które dzięki ciekawym kreacjom graficznym, czy materiałom wideo, potrafią zaciekawić, przyciągnąć i finalnie zatrzymać użytkowników na danym materiale, a zaznaczyć trzeba, że my takiego interesującego kontentu możemy wytworzyć naprawdę dużo.

 

Potwierdzeniem dla takiego kierunku rozwoju naszych działań są przede wszystkich zmieniające się trendy wśród odbiorców internetowych, które według dostępnych statystyk jasno określają, iż blisko 79% użytkowników preferuje materiały reklamowe w formie wideo lub graficznej, niż standardowej opisowej. Wynika to z faktu, iż mamy coraz mniej czasu, przez co długich materiałów tekstowych po prostu nie czytamy. Nie oznacza to jednak, że od takiej formy komunikacji odstąpimy. Raczej ją wzbogacimy i urozmaicimy, aby każdy znalazł u nas coś dla siebie. 


Jakie rzeczy już udało się Panu zrealizować dla spółki? 


Nie chciałbym wymieniać tutaj moich osobistych osiągnięć dla spółki, ponieważ i tak najważniejszy jest efekt końcowy, a za nim nie stoję tylko ja, ale cały zespół realizujący działania dla Futsal Ekstraklasy. Jak to mówię - my jesteśmy siedemnastym zespołem w naszych rozgrywkach i codziennie mierzymy się z wieloma różnego rodzaju sprawami, w których zazwyczaj wygrywamy, ale również czasami schodzimy pokonani. Ważne jest jednak to, aby wyciągać odpowiednie wnioski, zapobiegać pewnym sytuacjom i o ile się uda, być o krok przed, w kwestiach, którym możemy po prostu zapobiec. 

 

Gdybym jednak miał posłużyć się jakimiś osiągnięciami zespołu, to na pewno zbudowanie sieci portali sportowych, które na bieżąco publikują informację na temat zmagań w ramach naszych rozgrywek. Poza tym pozyskanie partnera medialnego, jakim jest RMF FM. Dzięki temu teksty na temat naszych rozgrywek dostępne są w formie elektronicznej w serwisie partnera, a krótkie wzmianki można usłyszeć w faktach sportowych na antenie radia. Dodatkowo rozwinięcie współpracy z CANAL+, dzięki której, poza dostępnością spotkania na żywo na antenie nSport+, użytkownicy mają również dostęp do materiałów z poprzednich kolejek na platformie CANAL+ online. 

 

Cały czas pracujemy nad tym, aby szukać ciekawych form, nowych kanałów informacyjnych oraz partnerów biznesowych do promocji rozgrywek Futsal Ekstraklasy. Niemniej jednak przyjmuję zasadę, iż lepiej kogoś miło zaskoczyć, niż nie miło rozczarować, dlatego o dalszych efektach naszej pracy będziemy na bieżąco informowali w stosownych komunikatach.


Czy dla kibiców również już teraz wprowadzono jakieś udogodnienia? 


Wiele udogodnień, na przykład w przypadku serwisów internetowych, wprowadzanych jest na bieżąco, dzięki sugestiom użytkowników, własnym obserwacjom oraz przede wszystkim analizom danych internetowych. W ostatnim czasie dostosowaliśmy w pełni zakładkę „Terminarz” z poziomu głównego „Menu” naszej strony, w której znajduje się pełen wykaz spotkań w ramach obecnego sezonu. Natomiast po wejściu w podsumowanie danego spotkania, użytkownicy mogą, poza możliwością zapoznania się ze szczegółami danej konfrontacji, dodatkowo obejrzeć materiały wideo w postaci całego zapisu spotkania, jak również jego skrótu, który zwiera wszystkie najciekawsze sytuacje. 


Nie komunikujemy też wszystkiego, bo często zmiany te są kosmetyczne, choć ułatwiające sposób użytkowania naszych stron. Nie chcemy też z każdą zmianą wystosowywać osobnych komunikatów, gdyż danego kontentu w ramach naszego planu komunikacyjnego byłoby po prostu za dużo, a to z kolei mogłoby mieć wpływ na statystyki oraz jakość innych publikowanych treści. 


Jakie są najbliższe plany? Czy możemy jeszcze w tym sezonie spodziewać się jakiś nowości?

 

Poza bieżącymi działaniami, które realizujemy w ramach obecnego sezonu, czy pracami na przykład nad dostosowywaniem i optymalizacją serwisów internetowych nie planujemy wprowadzać żadnych nowych aktywności. Wynika to z jednego prostego względu, iż nie uzyskalibyśmy zamierzonego efektu zaskoczenia i świeżości w ramach planowanej na nowy sezon komunikacji. Jednak nadchodzące rozgrywki z punktu widzenia użytkowników mogą być bardzo ciekawe. Chcemy wejść w jeszcze większą interakcje z odbiorcami, ponieważ takie treści z naszych obserwacji generują największe zainteresowanie. Czy uda się to uzyskać, to już pozostawiam do oceny samym zainteresowanym, jednak wprowadzone dotychczas plebiscyty, czy elementy graficzne, znalazły, z mojego punktu widzenia, pozytywny odbiór wśród użytkowników.  


Małymi krokami zbliża się koniec sezonu. Mimo przerwy w rozgrywkach, będzie to zapewne okres wytężonej pracy pod względem zmian.


Końcówka sezonu to okres kiedy musimy w jednym czasie zadbać o komunikację bieżących rozgrywek, przygotować się do odpowiedniego ich podsumowania, ale również planować i realizować działania na nadchodzący już sezon. Pomimo tego, że te działania po części się nakładają, to jesteśmy na nie dobrze przygotowani, a odpowiednie planowanie działań zespołu wykonawczego umożliwia realizowanie wszystkiego bez większych problemów. Oczywiście, nie będzie to na pewno łatwy okres i liczymy się z faktem, iż dużo pytań i odpowiedzi pojawi na etapie realizacji, ale te zmiany muszą zostać wprowadzone, a ich odwlekanie wyłącznie wpływa na naszą niekorzyść. 


Czy jest coś co można już zdradzić względem zmian od przyszłych rozgrywek?


Nie chciałbym dokładnie mówić co to będzie, bo nad formułą oraz samym wyglądem pracujemy, jednak na pewno skupimy się nad aspektem wizualnym publikowanego aktualnie kontentu oraz urozmaiceniem go o zupełnie nowe materiały. Kluczowy jednak przy ich realizacji może okazać się fakt, że po każdej zakończonej kolejce, czy sezonie dysponujemy ogromną ilością danych, których jednym słowem do tej pory nie wykorzystywaliśmy, a wręcz prosiły się, aby ujrzeć światło dzienne.


Jaki jest pański cel na koniec kolejnego sezonu? Czy o Futsal Ekstraklasie będzie się mówić jeszcze głośniej? 


Chciałbym, aby działania jakie założymy sobie i zrealizujemy przez najbliższy okres same się obroniły i przede wszystkim przełożyły się na fakt, że o rozgrywkach Futsal Ekstraklasy i samej dyscyplinie będzie mówiło się jeszcze więcej. Jeżeli zapewnimy ciekawy kontent dla naszych odbiorców i odpowiednie płaszczyzny do współpracy dla partnerów biznesowych, to myślę, że o efekt końcowy możemy być spokojni. Będzie to wymagało ogromu pracy, ale wiem, jak duży potencjał drzemie w zespole wykonawczym i całej futsalowej społeczności.